About Me

Butterworth, Penang, Malaysia

Thursday, June 20, 2013

dia dan bulan (imaginasi semata-mata)

Di sebalik garis senyuman yang aku lihat di wajahnya, aku tahu dia menyimpan beribu duka didalam hati. Di sebalik kesopanannya, aku tahu dia meronta-ronta ingin keluar dari kepompong fikiran yang mungkin dibenaknya, sempit.

Di malam hari, dia duduk dibawah pohon yang rimbun. Ingin diluahkan segala yang ada dihati. Tapi, pada siapa?

Kemudian, datang malam itu, satu cahaya yang terang, sabit halus. Sekali lagi garis senyuman terukir di wajahnya, tapi kali ini, penuh keikhlasan…

Di fikirannya, dia tidak lagi sunyi, sudah ada yang teman. Hanya dengan melihat sinaran cahayanya, sudah cukup.

Setiap malam cahaya itu semakin terang… Dia hanya melihat, dan perasaan nya berubah ubah tatkala malam.

Berfikir, apabila tiba masanya, cahaya itu akan pergi..
Dan yang tinggal… hanya dia…

Terlintas difikirannya, dahulu dia punya sahabat, janji untuk bersama susah senang.. namun.. mereka juga hilang seperti cahaya itu..

Tapi, bila difikirkan kembali, jika cahaya itu masih disini, mungkin mereka yang berada di tempat lain, tidak akan ditemani cahaya itu…
Mereka mungkin akan merasa, apa yang dia rasa..

Dia gembira, punya keluarga yang sempurna.. Dia gembira ada sahabat yang sentiasa bertanya khabar.. Dia gembira diberi peluang menimba ilmu..

Sebelum pergi, dia berharap, cahaya itu akan dapat menemani mereka yang dia kasihi… walaupun sementara, tetapi, itulah takdir kita di atas muka bumi ini… Di dunia, semuanya sementara, yang pasti, akhirat kekal jua..




2 comments:

  1. wani.. melayan jiwa d'larut malam nampak..hehe

    tapi best lah.. suka-suka

    ReplyDelete
  2. hahaha... i tengah tgk bulan, esok tu terus mcm gatai tgn nak menulis... thank u yat!! ni yg semangat nak tulis lagi ni!

    ReplyDelete